top of page

הכרה בפצע

עודכן: 31 ביולי 2023


"את יודעת", אני אומרת אחרי לגימה התאבדותית. "אני מסתכלת עלייך וחושבת - פשוט לא יכול להיות שהאישה הזאת העיפה אותי מהחיים שלה בגיל שלוש וחצי". "זאת עובדה". "ואת אפילו... מה, לא חושבת, נגיד, להתנצל על זה?" "לא. לא. בשום אופן". "לא?" אני כמעט צורחת. חוצפה יש לה. "אין התנצלות על זה, וגם אם אני אתנצל, אין סליחה. את הזוועה הזאת אני צריכה לחיות". (מתוך הספר: אתי החיים משחק הרבה/ דויד גרוסמן ע' 168)

נינה נטשה את ביתה גילי כשהייתה בת 3.5. ועכשיו, למעלה משלושים שנה אחרי - הן משוחחות.

בעיני זה אחד הרגעים הבהירים והנוקבים בספרות העברית.

לאורך השנים פגשתי אינספור אנשים שמסתובבים עם כעסים על ההורים. חלקם עקב עוולות מאוד קשות ופוגעניות וחלקם עקב חוויות יום-יומיות ונורמטיביות של הורים טובים-דיים שעשו גם טעויות.

הצורך ב"סליחה" הוא כמעט תמיד שם. אבל מהי סליחה? אני חושבת שהטקסט הזה - ממחיש יותר מכל טקסט שפגשתי שלאף אחד מאיתנו אין באמת צורך בסליחה או התנצלות.

יש לנו צורך בהכרה בכאב שנגרם לנו

נינה לא מוכנה להתנצל, ודווקא בזה יש הכרה בפצע העמוק שהיא פערה בגילי. היא מכירה בכאב שגרמה לה. היא נותנת לו תוקף. היא קוראת לו "זוועה" וזה העיקר. אני בטוחה שגם גילי מרגישה ככה.

זו לא ההתנצלות שאנחנו כמהים אליה או הסליחה. זה המבט בעיניים שאומר: "באמת פגעתי, באמת נפגעת. את צודקת. הייתי לא בסדר וזה עצוב לי. כואב לי שנפגעת. באמת."

ויש שיוסיפו סליחה. ויש שלא. וגם זה וגם זה בסדר גמור. כי העיקר ההכרה.

אנשים שחיפשו את ההכרה הזו ולא קיבלו אותה, ופגשו התכחשות לעוול שנגרם להם - גדול כקטן בדרך כלל מתארים את זה כפצע נוסף, לעתים אפילו קשה מנשוא יותר מזה הראשוני.

***

חפשו את ההכרה. תנו את ההכרה. זה מה שבאמת הלב שלנו זקוק לו לרפואה.


4 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

כיף להתעלם מזה, אבל תראי מה זה פתח לה

אנחנו מתקרבות ליום הכיפורים ואני רוצה להזמין אותך להשתמש בזמן הזה כדי לגעת בפרק חשוב בדרך ליצירת זוגיות. לאחרונה דיברתי עם חברה שסיפרה לי כמה הידע הזה היה מרכזי בשער שלה לאהבה שלה. התרגשתי מאוד! אספר

לחפור את הבאר במקום הנכון/ "ערך עצמי" - פרק 8 ואחרון

היום אנחנו מסכמות את הסדרה שלנו על "ערך עצמי". ככל שאנחנו עוסקות בזה עולות לי עוד תובנות בעניין: דיוקים, ותוספות. אולי יש גם מפתח חמישי להעניק לך? יש לי אפילו רעיון מה הוא... ומה לגבי מימוש עצמי? וקיר

מפתח הערכים - לשאת את הכתר/ "ערך עצמי" - פרק 7

אנחנו הולכות ומתקרבות להשלמה של הסדרה שלנו על ערך עצמי. אני מקווה שאת כבר מרגישה את ההשפעה שלה ומאפשרת לתובנות שלך לחלחל ליום יום. ממש אשמח שתספרי לי על זה! הבטחתי לך 4 מפתחות לחוויית ערך עצמי גבוה. נ

bottom of page