top of page

מנהיגות הווייתית

עודכן: 26 ביולי 2023


אני חושבת שיש איזו טעות לחשוב שההפגנה היום היא נגד השלטון של ביבי, או נגד הימין, או נגד פסקת ההתגברות. וואטאבר. גם הבחירות האחרונות לא היו בחירות של שמאל או ימין. זה לא העניין. יש כיום דיון עמוק ומהותי בחברה הישראלית לגבי השאלה ששאלו אותנו אי שם בתנועות הנוער -

"מה היא מנהיגות". ומה קובע מנהיגות טובה.

מצביעי ביבי מעריכים דברים שהוא עשה או הבטחות לעשות דברים בעתיד שתואמים את הרצונות שלהם. אמונה שהוא עשה פעולות שכיוונו את המדינה למקום יותר טוב במובן הכלכלי, המדיני או הביטחוני. (נניח. אני אישית לא רואה את זה ככה אבל על פעולות ומשמעות התוצאות שלהם אפשר להתווכח.)


הרבה מאוד ממצביעי ביבי, לא באמת חושבים שהוא אדם "טוב". אבל הם מאמינים שהוא חזק, ועושה דברים חשובים. הערכים שלו כאדם מופיעים בעיניהם כשוליים ולא קשורים לשאלה אם הוא מתאים או לא מתאים להיות ראש ממשלה. (הרבה פעמים שמעתי משפטים כמו "בסדר, הוא מושחת אבל מה זה שייך?'')


יש אנשים, כמוני, שפחות מעניין אותם מה ביבי עשה או יעשה. אותי מעניין יותר מה ביבי מגלם. אותי יותר מעניין מה התדר שלו כשהוא נואם ואיזה ערכים הוא חי ומייצג באורח חייו. אנחנו - האנשים שמסתכלים מהזוית הזו על הנהגה, נותנים פחות חשיבות לשיחות הדיפלומטיות שעשה או לא עשה, להחלטות כלכליות או בטחוניות. כן, כל אלה חשובים, אבל הם מושתתים על הערכים שאותם המנהיג חי ומגלם במי שהוא בעולם.


מבחינתי ביבי לא ראוי להיות מנהיג, לא רק בגלל דברים לא ראויים שהוא עשה, אלה קודם כל בגלל מי שהוא כאדם. כי בעיני, מה שקובע מנהיגות טובה זו קודם כל דוגמה אישית. כי מנהיג הוא קודם כל אדם שהערכים שלו מעוררים השראה ובדמותם מתעצבת החברה. כי הנוכחות שלו מקרינה לכל עבר.

אם הוא אדם ישר, מכבד ורודף צדק אז זה יקרין על הסביבה, ואם הוא מגלם ערכים של שקר, זלזול ולעג זה יקרין באופן אחר. כל שאר הפעולות שלו יהיו רק פרי של הערכים שהם המהות של מי שהוא בעולם.


הדבר שהכי כואב לי בישראל 2019 זה שדמות המנהיג הושחתה לחלוטין והקריטריונים שלה הידרדרו. ו תפיסת עולם שגויה שלא באמת רואה למציאות בעיניים. מבחינתי ביבי איבד את הלגטימיות שלו להיות ראש ממשלה כבר לפני 20 ומשהו שנה, כשמעולם לא ביטא חרטת-אמת על השקר בקשר ל"קלטת הלוהטת". לא, אדם כזה לא יכול להיות המנהיג שלי. אני לא רוצה לחיות לאור הערכים שהוא מייצג. ידעתי את זה כילדה ואני חושבת את אותו הדבר גם היום, רק מבינה יותר לעומק למה: ערך הוא זרע. וכשהזרע רקוב אז הפרי יהיה רקוב, גם אם לרגע נדמה לנו שהוא יפה ומוצלח ועוזר לנו לשמור על האינטרסים שלנו. הוא לא. יכול להיות שהפרי הזה בכלל מפלסטיק.

אני כבר רואה מה חלק מצביעי ביבי יכולים לחשוב על דברים שכתבתי - שאני תמימה. שבישראל 2019, במצב הביטחוני שלנו, אין לנו את הפריווילגיה להתעסק בדברים כאלה. אז לא, אני לא חושבת שאני תמימה. אני חושבת שתפיסת עולם שמתעלמת מהחשיבות של הערכים שמנהיג מייצג כאדם היא פשוט הסתכלות שגויה על המציאות, וחוסר הבנה איך חוקי היקום עובדים ואיך כוונות ותוצאות קשורות זו לזו. (ביוגה קוראים לזה א-ווידיה ועוד כל מני עקרונות שאני יכולה להסביר, אולי בהזדמנות אחרת).

הערכים שביבי מגלם ב"מי שהוא כאדם" מקרינים על כל החברה שלנו. הם משדרים לנוער, לילדים ולמבוגרים: שחיתות, יהירות, זחיחות, פגיעה בחלשים, עויינות, זלזול, לעגנות, נצלנות ושקר. עצוב לי על התהליך שישראל עברה ב-10 השנים האחרונות ויותר. אני מרגישה את זה בכל מקום, וזה לא רק בגלל מה שביבי עשה זה בגלל מה שביבי היה. זה לא רק בגלל מה שביבי עושה זה בגלל מה שביבי הווה. כשאני נאבקת נגד ביבי או נגד האפשרות של אדם מושחת להיות בשלטון (ויש עוד כאלה!) אני נאבקת קודם כל למען העיקרון של "דוגמא אישית" וההבנה שיותר חשוב ממה שמנהיג עושה - זה איזה ערכים הוא מגלם וחי. (ואגב, זה לא רק בישראל. ההחלפה של אובמה בטראמפ משקפת בעיני בדיוק אותו תהליך.) ההוויות של אדם משפיעות על התוצאות יותר מכל דבר אחר. ההוויות של מנהיג מדינה משפיעות לעין ערוך יותר מכל מה שנוכל לדמיין.


3 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page